tisdag 17 maj 2011

Zagajewski igen.

Det är näst intill omöjligt att antikvariskt hitta de två essäsamlingar av Adam Zagajewski som Anders Bodegård översatt till svenska (som förstås också finns på engelska). Jag misstänker att de människor som har böckerna, liksom jag själv aldrig skulle komma på tanken att göra sig av med dem. Om Solidaritet och ensamhet skrev jag här

Men det finns ytterligare två volymer översatta till engelska, A Defense of Ardor och Another Beauty. De är båda mycket läsvärda. Man kan till detta bara foga att han är läsbar vilket språk man än råkar behärska. Zagajewski är den främste jag har att förespråka som nästa Nobelpristagare. Han är lika stor som de landsmän till honom som redan fått det, och dessutom menar jag att han är den främste att utforska människans ensamhet och melankoli. Ämnena blir bara alltmer angelägna. Vi lever i en tid då atomiseringen fått sitt definitiva genomslag. Varje människa är en ö, skulle jag säga. Och i det ö-livet behövs de kloka ord som han formulerar.