tisdag 23 augusti 2011

Jordbruk. Ordbruk.

I dikten Verskonsten jämför Eugénio de Andrade odlandet med diktandet. Kvinnan han ser, kålodlaren, vattnar fyra eller fem rader med säker hand. Hon är förtrogen med jorden och visar en hjärtats omsorg. "Hela vetenskapen finns här" säger han och avslutar: "Så görs dikten."

Den gångna sommaren har jag besökt gårdsbutiken nere i kyrkbyn minst två gånger i veckan för att köpa de grönsaker jag behövt. Frun i huset har med sorg i stämman berättat om hur nära det varit att hela potatisskörden ruttnat bort. Regnen har inte ens avlöst varandra, de har pågått konstant. Jag tänker på henne när jag läser Andrades dikt, och när jag idag besöker henne ska jag försäkra mig om utfallet. Både maten och dikten kräver "en hjärtats omsorg".

Foto: T. Nydahl (tagen i juni).