onsdag 10 augusti 2011

Mobben i West Midlands.

Dudley Street, Birmingham igår kväll.

När jag idag läser brittisk press ser jag hur kvarter jag själv tyckt så mycket om, och som jag skrivit åtskilligt om i svensk press, plågas av mobbens våld. I Birmingham dödades tre män som försökte beskydda sin familjefirma, en biltvätt. Över hela Midlands drar våldet nu fram.

Camerons ord från igår, om att mobben skulle få känna på lagens fulla kraft, var mest ägnade den egna politiska klassen - ett slags gosefilt. I verklighetens värld framstår han som en tom bubbla av retorik.

Max Hastings skriver om mobben som drar fram i de brittiska städerna:

”They are illiterate and innumerate, beyond maybe some dexterity with computer games and BlackBerries.

"Själv behöver jag tre..."
Birmingham centrum igår.

They are essentially wild beasts. I use that phrase advisedly, because it seems appropriate to young people bereft of the discipline that might make them employable; of the conscience that distinguishes between right and wrong.

Birminghams: poserande framför förstörelsen.

They respond only to instinctive animal impulses — to eat and drink, have sex, seize or destroy the accessible property of others.”

För några veckor sedan skrev jag in lite anteckningar från resor i West Midlands, och en av dem säger kanske något om stämningen långt före mobbens attacker:

"Jag blev rädd på det lilla caféet i palestinska Birzeit när två unga män reste sig och med mörka blickar kom emot mig. Men den rädslan var en liten susning jämfört med det jag kände på 62:ans buss i Birmingham, när gänget med sina marijuanadoftande frisyrer och dunkande musikmaskiner steg upp på andra våningen och röjde sig väg ner mot bakänden. Vad de tänkte och vem de skulle skada den kvällen vet jag inte. Jag steg av bussen och sa till mig själv att jag anat faran i tid. I det man tror sig hemma konfronteras man med de farligaste djuren."

I en bok jag just arbetar på om Black Country kommer jag utförligt att berätta om den trasproletära brittiska miljön. Och så tror jag att det är dags för en omläsning av Engels omskakande arbete The Condition of the Working Class in England in 1844.

Guardians direktrapportering är mycket läsvärd.

Bilderna i bloggen från Daily Mail idag.