tisdag 4 september 2012

Inför John Cages hundraårsdag

Ni som följer min blogg vet att jag alltid med stor glädje läser Karl Aage Rasmussens musikböcker. Här i bloggen har jag skrivit om två: hans Richter-bok och den om Mahler.

Inför hundraårsdagen av John Cages födelse - redan på onsdag - fick jag från Gyldendals förlag i Köpenhamn Rasmussens bok Tilfældighedernes spil - veje til John Cage. Även om jag inte suttit mitt i ett stort korrekturarbete med min egen bok, så vet jag inte om jag hade hunnit läsa den här boken på två dagar. Förlagen är ibland överdrivet optimistiska när de sänder ut recensionsexemplar. Men jag ville i alla fall tala om att boken finns, och om någon är intresserad av Cage vågar jag gissa att det här är bra. Det säger jag därför att jag aldrig läst något av Rasmussens hand som varit ointressant.

Uppdatering: I Svenskan skriver Jesper Olsson idag en fin understreckare om Cage. 

Prov på Cage? Detta är inte representativt, men så är det också ett tidigt verk (som jag tycker om, vilket jag inte gärna säger om hans avantgardistiska saker):