fredag 23 november 2012

Jihad i Malmö, Bernur och norska Human Rights Service om Black Countryboken + ett antal enskilda läsarröster:

En helt färsk recension blir det till att börja med. Den kommer från en Malmöbo, som väl känt igen sig i min skildring av Black Country:

”Efter studenten förälskade jag mig i de brittiska öarna. Fem somrar på rad tågluffade jag från Cornwall till Shetland. En kort tid bodde jag på Hebriderna och återvände ständigt till Wales underbara bokstad Hay-on-Wye. Men med en betydande lucka i resandet. I Birmingham och Manchester bytte jag tåg några gånger, men kände ingen lockelse att stanna till längre än absolut nödvändigt. Midlands likhet med industrikyrkogården kring Newcastle och den f d industristaden Malmö på väg ned i dyn, avskräckte från närmare bekantskap (...) De främsta förlorarna i det brittiska samhället idag är den ”vita underklassens” barn. Bengaler och pakistanier skapar förvisso ett parallellsamhälle, men lyckas samtidigt ofta ekonomiskt och utbildningsmässigt bra i det brittiska samhället. Ursprungsbefolkningen (och i någon mån västindierna, den första stora invandrargruppen) framstår som outbildade, arbetslösa och permanent placerade på samhällets botten. Gängkriminalitet och droger präglar deras vardag. Kravallerna 2011 förstärkte den bilden. När de försöker protestera mot sin situation i organiserade former blir det mest fotbollshuliganism och EDL (...) Black Country är inte bara en bok för oss Englands-nostalgiker, som missat Midlands under tågluffandet, utan en bok som har viktiga lärdomar kring hela Europas utveckling.” Bloggen Jihad i Malmö.

*

"Dåtid och nutid möts i boken, när Nydahl rör sig fritt mellan 1800-talshistorien kring industrialismen i området West Midlands, som tecknar en nödvändig bakgrund till faktiska förhållanden i samtiden: det må ha blivit en kliché att vi behöver historiekunskaperna för att förstå nutiden, men här illustreras denna tes övertygande. Nydahl är helt klart en av de mest motvalls författare jag känner till. Han har gjort sig fri från alla institutioner, från allt beroende, och skriver med en lätthet som bara kan avundas. Att det är skrivet utanför journalistiska krav tror jag också har varit befriande, att det har skapat förutsättningar för det mer genomtänkta resonemanget. Astrid Nydahls bilder berikar till helhetsupplevelsen – det vill säga att den här boken kan vara en av de viktigaste Nydahl har skrivit, att den är en skarpt formulerad varning." Bloggaren Bernur

*

"Den svenske forfatter Thomas Nydahl har jeg kendt i en årrække. Det vil sige, vi har aldrig mødt hinanden fysisk, men vi mødes ind imellem i korte samtaler over internettet. Hvad jeg sætter stor pris på hos Nydahl er, at han skriver, hvad han mener. Og at han respekterer uenighed. Igennem den senere tid, hvor en række mennesker, der igennem en årrække har skrevet kritisk om islams fremvækst i Vesten er gået over til at producere noget, der minder om propaganda, er jeg kommet til at sætte endnu støre pris på Nydahl. Han er så langt fra at være propagandist, som nogen. Men han har klare synspunkter om multikultur, islamisme og vigtigheden af at forsvare frihedsrettighederne. Det kommer til udtryk i hans  aktuelle lavmælte og glimrende bog Black Country. Bogens styrke er ikke mindst dens blanding af fakta og egne refleksioner.” Human Rights Service, Oslo.

Enskilda läsarröster:

”Bogen giver et uhyggeligt klart billede af dagens Birmingham og de mange andre byer, der følger samme kedelige udvikling, herunder Malmö. Jeg tror, at det er vigtigt, at gøre opmærksom på situationen, selv om det måske allerede er for sent at ændre den.”

*

”Ingen har så gjort mig införstådd i vår historiska situation som du i Black Country. Du visar fakta så genomtänkt och klart att man alls inte alltid behöver vara överens i åsikter, även om jag delar den humanism som är central för dig.”

*

”Greppet att spegla den svenska utvecklingen genom "Brummie"-prismat fungerar utmärkt, trots en rad skilda historiska, ekonomiska, sociala och kulturella skillnader. Din lågmälda ton gör också argumentationen mera övertygande.”

*

”Kände mig också aningen mer upplyst beträffande en i England för mig okänd region med en spännande historia, men också i fråga om de paralleller, som är möjliga att dra till Sverige och utvecklingen här.”

*

”Din betraktelse är tämligen unik och fyller ett tomrum som ack så många fler skulle ha nytta av att ta del av. Då det dessutom är ett lättläst alster kommer jag att göra mitt för att sprida goda vitsord om detta projekt.”

*

”Naturligtvis kommer din bok inte att tas emot så som den förtjänar.”

*

”Du är ett föredöme när det gäller att göra inbjudande böcker med, som jag antar, liten budget.”

*
”Strax vid slutet av boken blir jag än mer imponerad av källstudier, gedigenhet och pragmatiskt funderande från Ditt eget huvud. Känns som om Du gör en 'missionärsgärning' i ett allt mer farligt islamiserat Europa.

Hoppas att det blir respons från kloka samhällsdebattörer och kreatörer. Efter Dina egna positioneringar, som Du visst ger i förordet och sakligheten med angivet trovärdigt källmaterial, tror jag att intelligenta personer har svårt att göra fula angrepp mot Dig. Jag har aningslöst haft en bild, men den har Du helt klart rivit sönder, vilket är bra. Förresten måste Du tillåta mig ännu en gång ge Dig min stora uppskattning för Ditt eleganta och lediga språk som gör läsandet till en njutning, men det har jag väl sagt förut.”

*

”Instruktiv, välskriven, omdömesgill. Pessimismen ... den delar jag med dig.”

*

”Tack för en, minst sagt, bra bok. Jag läser nu om den för andra gången.”


(Är du intresserad av att köpa boken, sänd ett mail till thomas.nydahl@gmail.com)