söndag 5 maj 2013

Rätt plats vid rätt tidpunkt

Rätt plats vid rätt tidpunkt. Det var inte bara en flykt utan en medveten färd. Jag satt där i flera timmar idag med kaffe och smörgåsar. Det skedde i just den stund då jag höll på att sprängas inifrån. Det blåste kraftigt, men efterhand avtog vinden och solen smekte istället ansikte och armar. Inget är bättre mot ångest än dessa platser. Varken vinet eller tabletterna kan tävla med havsvidden, ensamheten och fågelsången där ute. Under hela tiden passerade en enda människa, en äldre kvinna med hund som hälsade artigt på oss. Det var som en inre rensning. Minns att jag en gång i tiden, när jag arbetade på Nordsjö Färgfabrik i unga år, jämförde stunder som dessa med att bli duschad invärtes. All den mänskliga smörja som kletar fast vid en ibland försvinner. Man blir ren inombords, och den renheten stavas frid. Friden är till viss del tillbaka. Jag ska vårda den väl. Resten av söndag får ägnas åt det.Och jag börjar med ett besök i Athen där Van Morrison och Bob Dylan sitter och sjunger tillsammans i solen.