söndag 30 juni 2013

Dagliga vanor och diktaturer

Foto: Astrid Nydahl
Söndag. Regn, mörker, stillhet.

Tog mig igår till en butik för att köpa en enkel dvd-spelare eftersom den förra havererat och jag knappast kan leva utan film. Fick hem en apparat som hade något fel och tjöt i en mycket hög dårton. Fick åka in och byta. Kom hem med en ny apparat som saknade sladdar och skartkontakt. Tillbaka till butiken för att köpa de rätta kablarna. Fungerade inte heller de. Tillbaka en tredje gång, fick pengarna tillbaka och gick in i en helt annan butik. Hittade en billig dvd-spelare med skart och tog hem den. Lätt att ansluta. Färdiginstallerad var den  - på svenska. Vänder på den och ser tillverkningsland: Peoples Republic of China. Kina.  Jag blir illamående. Maskinen har alltså tillverkats av fångar i en av världens största diktaturer. Kan jag använda den med gott samvete? Nej. Kan jag alls använda den? Ja. Jag har inget val. Och det märkvärdigaste av allt med maskinen är att den vid leverans var avkodad, så att jag kan se mina amerikanska, japanska och kinesiska filmer. Normalt brukar jag få leta i timmar på nätet för att hitta avkodningsmetoder. Det slipper jag nu.

Och till lammgrytan drack vi Amarone.

Kan en människa sluta en söndag bättre, när den börjat så förfärligt illa? Jag tror inte det. Och jag tänker inte ha dåligt samvete, idag igen. Det ekonomiska, kulturella och politiska världskriget pågår dygnet runt, oavsett om jag deltar i det eller ej.