tisdag 17 september 2013

Ljubitza. Chile, Skåne, Spanien

Med Ljubitza och hennes yngsta dotter Kathya för några år sedan i Viby.
18 september är Chiles nationaldag. Varje år den dagen sänder jag en rad till Ljubitza. Hon är min fosterdotter och kom till mig när hon var en mycket ung flicka. Idag är hon en medelålders kvinna, bosatt i Spanien med sina två döttrar (Cindy, den äldsta, är min guddotter).




Ja, jag saknar dem mycket. Men jag lyssnar till Victor Jara och minns varför de kom till Sverige.

Om jag visste hur skulle jag göra hennes livshistoria till en bok. Det skulle bli både intressant och spännande läsning. Och den skulle säga mycket om svensk flyktingpolitik. Skälet till det är att jag och en hel drös andra skåníngar slogs hårt för att hennes familj skulle få stanna i Sverige då det begav sig (1980-tal). Men den historien skulle också förändra hela min syn på sant och falskt. Tack och lov för Ljubitza, flickan från Antafagasta i Chile som blev skåning och sedan spanjor!