måndag 11 november 2013

Karl Aage Rasmussen: Alle farver, alle sjæle

Som ni vet har jag skrivit mycket om den danske komponisten, musikern och författaren Karl Aage Rasmussen. Här har jag skrivit om hans Svjatoslav Richter-bok, här om Gustav Mahler-boken, här om en av hans lite annorlunda böcker. Jag har också skrivit om hans Glenn Gould-bok, men den artikeln låg på den blogg jag raderade i september 2010.

Nu läser jag en alldeles ny bok av honom. Den heter Alle farver, alle sjæle och handlar om George Gershwin. Som vanligt är det ett äventyr att läsa Rasmussen. Om man lever i villfarelsen att man kan sin Gershwin ska man absolut läsa den här boken, eftersom Rasmussen sin vana trogen hittat intressanta biografiska fakta som han parar med sin musikaliska kunskap, ofta i halsbrytande analyser av Gershwins verk. Jag kan bara rekommendera er att läsa den och bjuder er denna måndag att lyssna till ett utdrag ur ett av de verk som omskrivs i Alle farver, alle sjæle, nämligen Of Thee I Sing: