fredag 27 december 2013

Lissabonfredag inför det nya året.

Fredag i Skåne. Lissabon i Skåne. Med posten kom Carlos do Carmos jubileumsskiva Fado é amor (videon nedan visar när han spelar in duetten med Camané). På kuvertet läste jag som avsändare ett svenskt namn och en adress i Porto. Jodå, det är Anna O. som skickat mig skivan.



Sedan jag i slutet av 1970-talet bekantade mig med fadokulturen genom Carlos Valente i Malmö har just Carlos do Carmo stått högt i kurs. Han är, som ju finlandsvenske forskaren Sven-Erik Klinkmann påpekat, en av genrens gamänger. Och han har så djupa rötter i denna kultur att han med lätt hand och stor generositet kan bjuda in en yngre generation att sjunga på skivan: Camané, Mariza, Carminho, Ana Moura, Ricardo Ribeiro, Raquel Tavares, Cristina Branco, Marco Rodrigues, Aldina Duarte och Mafalda Arnauth. Carlos do Carmo är en av de viktigaste faktorerna bakom mitt pågående liv med fadon och de böcker jag skrivit om den.

Två vänner, Krister R. och Ulf B. befinner sig just nu i Lissabon. Ett sting av avund har jag känt. Men nu delar jag hela den stora känslan av saudade med dem. Tack vare Anna O. och Carlos do Carmo är det en Lissabon-fredag idag.