fredag 26 september 2014

Snigelfart och stillasittande

Foto: Astrid Nydahl
Det pendlar mellan det vilsamt läkande vid havet - där sniglarna kryper framför min stol i ett tempo jag försöker efterlikna - och det huggande och malande smärtsamma.

Förmiddagen var sommarlik; i bara skjortärmarna kunde jag övningsgå utmed bukten. Sakta, bit för bit.

Igår var det premiär på cykeln hos sjukgymnasten. Det gick inte bara bra, det var också en så underbart välbekant rörelse jag fick känna igen. Min egen cykel har jag inte använt på 14 månader, nu får jag trampa inomhus och sakta lära mig på nytt. Bakläxan kom bara på förmågan att sänka hela benet liggande. Det har jag slarvat med och det straffade sig direkt.

En ny helg med film och vila. Läser tre danska böcker parallellt, bland annat Pia Tafdrups nya diktsamling. Märker att jag varit borta från språket lite länge, måste också öva upp det och läsa högt för mig själv för uttalets och melodins skull.