tisdag 6 januari 2015

Framtidens politikertyp: kalifat-soldaten


2015 har jag just lärt mig att skriva. Tiden - denna abstraktion! - flyttas framåt endast i almanackan. I den verkliga världen rusar mänskligheten fortare bakåt än någonsin. I den verkliga världen tågar islamismens styrkor. Ibland stannar de upp, om så bara för några nya avrättningar. Bilden fann jag idag, den visar ett antal irakiska polismän som ska dödas av IS - kalifatets styrkor. Det barbariska har vi sett åtskilliga gånger under det år vi kallade 2014. Det fortsätter och intensifieras.

Igår skrev jag om den svenska politikertypen. Idag skriver jag om IS därför att det är framtidens politikertyp. USA såg till att han föddes in i världen. Med sina krig i Irak och med sina fångläger lade man grunden för IS-cellerna som sedan blev en hel armé av barbari. IS-soldaten bryr sig inte om ungdomsförbunden, riksdagarna eller ministerposterna. Han tar fram sina vapen direkt. Trots att USA sa till honom att han skulle leva i "demokrati" och "frihet" efter Saddam vägrade han lyssna. Han dödar därför att döden är hans största passion, och för att hans bok glorifierar döden. Han är frivillig medlem i en dödskult. Han drömmer om oskulderna i paradiset och hans enda personliga ambition är martyrens. Så länge han vandrar på jorden är hans dagliga gärning mördarens och renhetsivrarens.

Igår: partipolitik för de redan sovande. Idag: islamismens piskande ljud av död och förintelse.

För hårdfakta om hur Islamiska staten kunde bildas, läs Guardians minst sagt intressant reportage ISIS: The inside story, skrivet av Martin Chulov.