fredag 24 april 2015

Två kvinnor och en väntande dans

Haväng, april. Foto: Astrid Nydahl
Jag är uppslukad av två kvinnors verk, de utkommer båda i dagarna, men jag måste ge mig själv all den tid som behövs för att läsa dem. Alakoski skriver om drogernas helvete i familjer som går under av alkohol, tabletter, narkotika. Det är en bok som gör mycket ont att läsa. Ämnet är mig alltför nära. Hirsi Ali skriver om islam, behovet av en reformering och varför islamismens våld aldrig kan frikopplas från religionen islam. Jag läser dag och natt. Därför har jag just nu inget mer att säga. Det är fredag och därmed helg på väg. På söndag ska vi se två av våra barnbarn dansa på Kristianstad Teaters scen. Det får bli distraktionen som är så nödvändig.

Hirsi Ali var i Köpenhamn igår. Här intervjuas hon av Jyllands Postens f.d. kulturredaktör Flemming Rose: