tisdag 5 maj 2015

Albanien mellan kaos och demokrati

Jag såg nyligen en recension i TLS och beställde därför hem Morelle Smiths nya bok Tirana Papers. An Albanian Journal (Kairos). Den utkom redan 2013 men recenserades först nu. Jag är, under alla omständigheter, mycket glad att jag gavs chansen att läsa den.

Morelle Smith har skrivit en rad ”reseböcker”, tidigare om Albanien också Streets of Tirana, Almost Spring. Hon är i Albanien under år 2000 och arbetar på klassiskt NGO-sätt tillsammans med andra västerlänningar för att hjälpa det sönderslagna Albanien på fötter igen. Men det är inte i beskrivningarna av detta hennes bok blir intressant. Flera gånger under läsningen tänkte jag att hennes bok är som en karta över Tirana. Varenda promenad hon tar anger hon gatunamnen, varje café eller butik placeras på denna karta. För mig som bott i Tirana under Hoxhas diktatur är det inte många gatunamn som känns igen. Sådana som hade namn efter kommunismens alla despoter, inte minst Stalin och Lenin, har nu namn efter albanska personligheter, de flesta mer än välkända för den som har elementära kunskaper om albansk historia, som t.ex. Abdyl Frashëri och Skanderbeg.

Morelle Smith blir förälskad i den albanska huvudstaden. Trots en mängd praktiska och vardagliga besvärligheter och kulturella kollisioner finner hon den just älskvärd. Och staden besvarar kärleken. Smith har ofta anledning att njuta av dess generositet. Även om det är vildhundarna och myggen som väcker henne om morgnarna vet hon ju också att mimosa-doften strömmar in i rummet där hon sover.

Skildringarna i Morelle Smiths bok täcker en period som ligger dryga fjorton år bak i tiden. Oerhört mycket har förändrats i Albanien. Jag hoppas att Tirana fått brevlådor i bostadshusen – det och annat civilisatoriskt som förvandlar staden och landet från att ha varit en stenhård diktatur till ett någorlunda mänskligt land på Balkan.


Morelle Smith kan man följa här på Rivertrain.