onsdag 10 juni 2015

Montaigne och fågelmatning





Jag började dagen ute vid Åhuskusten. Vid den fina sandstranden satte jag mig med Montaigne. Läste och kastade små brödbitar till de allra minsta.






















Montaigne skriver i tredje bandet av esssayerna (kapitel 9): "Det är de minsta och svagaste förtretligheterna som sticker mest." Så är det ju. Det är bara det att vi så olika bedömer vilka som är de minsta och svagaste i den kategorin. I fågelvärlden ser jag de små. I mitt eget livs förtretligheter tycks jag själv betrakta som stora, de som andra ser som små.






















Montaigne igen:
"... en svärm av små plågor skadar oss mer än en enda våldsam, hur stor den än är."

Eftersom jag fått någon sorts ryggskott vet jag hur jag ska kategorisera det. I omvärldens ögon är det en struntsak, men för mig är det just nu ett stort problem. Man får ju då gärna instämma i vad Montaigne skriver bara några rader längre fram: "Livet är en ömtålig sak, lätt att bringa i olag."

Samtliga bilder: Astrid Nydahl. Citaten från Montaigne är hämtade ur den senaste upplagan, översatt av Jan Stolpe och utgiven av Atlantis förlag.