söndag 25 oktober 2015

Söndagssysslor

Foto: Catarina Löv
Söndagen inledde vi i Västra Vrams kyrka, där Tobbes begravningsceremoni ägde rum för ett år sedan. Flera av dem vi mötte idag var också med på begravningen. Men idag var det glädje och fantastisk musik av en handfull olika barngrupper som sjöng musikalen Änglar utan vingar. Vi hade bjudits dit av tre av mina barnbarn som alla var med och sjöng. Bilden ger ingen rättvisa åt barnkörerna, för det var betydligt fler som deltog. Här syns bara den grupp som sjöng i ett av numren.

Efter musikalen och blommor till barnen for vi raka vägen österut, förbi Tobbes hus som nu moderniseras och byggs ut av de ambitiösa nya ägarna. Vi ankom till Olseröd, en av alla de ljuvliga platserna vid Östersjön. Lustigt nog låg havet blankt idag trots den starka blåsten. Vid kaffet och mackan njöt jag mest av tystnaden. Där ute är den så påtaglig vintertid. Stranden ligger öde och havet ligger öde. Bara måsarna guppade fridfullt på vattnet.


Nu börjar snart en ny vecka. Jag ska i början av veckan förhöra mig om när leveransen av Malmöboken kan tänkas ske. Och så ska jag beställa tid hos tandläkaren sedan en bit av emaljen på en kindtand fallit av idag. Besök på kliniken för de kvartalsvisa leverproverna väntar också. Annat står också på programmet av mer privat natur, och så blir det den traditionella oktoberfamiljefesten nästa söndag (som för ovanlighetens skull äger rum första novembersöndagen). Till den ska jag laga mycket mat och baka många bröd. Det är ett kärt besvär som jag med glädje tar mig an.

Olseröd med Stenshuvud i bakgrunden, idag. Foto: Astrid Nydahl