måndag 4 juli 2016

Melankolin


Foto: Astrid Nydahl



















I melankolin finns de små viloplatserna utmed vägen. Jag viker in på dem allt oftare, sätter mig ner som på en sten där jag bara brukar glo mot horisonten.

*

En av viloplatserna är läsfåtöljen här hemma. Under söndagen satt jag där från och till. Tog fram en av böckerna jag läser just nu. Carl-Henning Wijkmark skriver i den: 
"Jag kommer att tänka på Gottfried Benn: 'Nihilismus ist ein Glücksgefühl", nihilismen är en lyckokänsla. Det ligger någonting i det, jag har inget större behov av att förtrösta (...) Jag tror inte på någon stor underbar vändning, jag är lite spenglersk: det är en stadigt sjunkande kurva vi befinner oss i."
Citaten hämtar jag ur Städernas svall som Wijkmark skrivit tillsammans med Ulf Peter Hallberg. Det finns så mycket att säga om den boken. Jag återkommer förstås till den, men vill gärna också visa ett avsnitt om det som är ett stort lidande idag:

"Mediebruset och populärkulturen lindar in och avlägsnar såren och smärtorna. Det är en enda glömskemaskin, den amerikanska populärkulturen, som förhindrar blicken för sammanhang bakåt. Samtidighet, ytlig betraktelse."