torsdag 4 augusti 2016

En dikt och en bild till tröst

Folke Dahlberg: Övervuxen båt. Mariestads kommun


Folke Dahlberg, ur Havet, slutet

Det är långt mellan dagar av värde
men felet kan inte skyllas
på månens gång, dagsljus och vintertid.
Svagheten bor i den paniska sorg
åldrandet underhåller - och kanske
i kravet på prästerlig hållning.

Därför är jordiska helveten
utspridda mitt i solsken,
fiender omsvepta tystnad,
nätterna härarnas uppmarschtid.
Personligheten har vittrat
och ögonen badar i hjälplöshet.
Förenklingar korsar vårt liv.

En röst med erfarna stämband
sluddrar sin kärleksförklaring till
Annorstädes och Hel.


(Till alla mina bloggläsare och bloggvänner vill jag säga att jag lägger ut denna fina dikt och bild av Folke Dahlberg därför att jag vill försöka fortsätta min gärning med hans uppfordrande ord i bakhuvudet: "Förenklingar korsar vårt liv". Ofta - eller möjligen allt för ofta gör jag mig skyldig till sådana förenklingar. I dem ligger det totalitäras frestelse. Jag försökte förklara i min förra bloggpost varför och hur det blir när man faller för dem.)