onsdag 7 december 2016

En onsdag i Nobelveckan

Foto: Astrid Nydahl


Let me ask you one question
/ Is your money that good/ Will it buy you forgiveness
/ Do you think that it could
/ I think you will find
/ When your death takes its toll
/ All the money you made
/ Will never buy back your soul

(Bob Dylan, ur Masters of War)

Det är Nobelvecka och ingen har undgått det. Jag är oerhört fascinerad av årets pristagare i kemi och fysiologi eller medicin. Det senare priset ges för upptäckten av och klarläggandet av maskineriet som styr autofagi, "en fundamental process för nedbrytning och återvinning av cellens egna beståndsdelar" (inte minst för att det kan komma att få stor betydelse i bekämpandet av sjukdomar som ALS och Parkinsons. Pristagaren är den milde och sympatiske Yoshinori Ohsum från Japan. 

Priset i kemi beskrivs så här av Kungliga Vetenskapsakademien: "En väldigt liten hiss, konstgjorda muskler och minimala motorer. 2016 års Nobelpris i kemi går till Jean-Pierre Sauvage, Sir J. Fraser Stoddartoch Bernard L. Feringa för deras formgivning och framställning av molekylära maskiner. De har utvecklat molekyler vars rörelser går att kontrollera och som – när energi tillförs – kan utföra ett arbete."

Övriga priser är förstås också fascinerande, även om jag aldrig har tagit det så kallade "ekonomipriset" på allvar. Men så är det inte heller ett Nobelpris utan Sveriges Riksbanks pris "i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne".

Nå, den som vill läsa Bob Dylans texter kan alltid göra det på hans hemsida. Där finns hela hans livsverk utlagt, också de texter som skrivits av andra som han tolkat på skiva och konserter. Det som är starkt slående är att flera av de allra bästa texterna skrevs redan i hans unga år. Desolation Row, för att ta ett av de starkast lysande exempel, publicerades 1965, då Dylan bara var 24 år. Tidigare hade han skrivit och släppt sådana som Masters of War (se ovan), Blowin´ in the Wind och Song To Woody.

Att just Patti Smith ska sjunga honom på lördagens Nobelceremoni har jag ingenting emot, men frågan är om hon verkligen är rätt person att tolka honom. Jag hade - av musikhistoriska skäl - hellre sett Joan Baez göra det.

Nå, tiderna förändras och svaren blåser i vinden. Ändå är det frågorna vi sätter främst.


Inga kommentarer: