lördag 25 mars 2017

Livets eventuella mening

Foto: Astrid Nydahl
Vad är det som får oss att stiga upp varje morgon och insistera på ännu en dag av mänskligt liv? Det finns dagar - de är rätt många under den mörka tiden av året - då jag grubblar på och ifrågasätter det. Men om man är i livet måste man leva det. Det finns ingen mellanväg. Det finns inga undanflykter.

När nu vårens ljus och tilltagande värme är här vet jag att jag gjorde det rätta. Att insistera ledde hit. När jag sitter i min stol vid Östersjökusten, lyssnar till fågelsången och ser en och annan fiskare komma och ställa sig en bit ut, då vet jag att livet också är vackert. Nej, inte bara vackert, men också. När jag lämnar denna viloplats och kommer hem igen återvänder också alla tankarna på det svåra och tunga. Hur lär man sig härbärgera dem? Är det bortom mänsklig förmåga?

Foto: Astrid Nydahl