söndag 24 december 2017

Jul- och nyårshälsning 2017

Foto: Astrid Nydahl

Jag går mot en viktig förändring i mitt dagliga liv. De flesta av er är redan underrättade om det. Vardagslivet i den verkliga världen fortsätter som vanligt. Men i den digitala rymden sker förändringen. Bloggen jag drivit i fjorton år läggs ner efter jul- och nyårshelgen. Jag raderar den inte, den får ligga kvar som det väldiga textarkiv den är. Den innehåller nära nog dagligen publicerade texten från och med hösten 2010 och framåt.

Istället öppnar jag denna blogg. Vad är meningen med det? Först och främst har det ett symbolvärde för mig. Jag har många gånger, med stigande intensitet, tröttnat på mina egna texter om galenskapen i vårt land och i världen. Allt för ofta, som ett självspelande instrument, har texterna handlat om islamismen, terrorn och morden, och inte minst dess importerade aktivister, eller om enfaldiga mångkulturella snedsprång och segregations-/integrationspolitiska dumheter. 

Kanske kunde jag återgå till det skrivande som man finner i böcker jag utgivit (tänker på Den tysta zonen, Inre frihetSolitär i nyspråkets tid, men också i viss mån på den nya boken som utkom i november). Jag tänker i alla fall försöka, och det är därför jag den 1 januari 2018 öppnar Nydahls kustvandringar.


Jag tackar er alla för det gångna året och önskar er såväl en riktigt god jul som ett gott 2018 (med den självklara reservationen att jag är införstådd med vad som kan (för-)störa också det kommande året).

Er Thomas Nydahl